Trots 1000 miljarder i investeringar är självkörande bilar fortfarande långt bort

Trots 1000 miljarder i investeringar är självkörande bilar fortfarande långt bort

Det har investerats enorma summor pengar i tekniken bakom självkörande bilar, men trots de ofantliga investeringarna är självkörande bilar långt bort från att bli en verklighet i trafiken. Experter inom branschen menar att även om tekniken har möjlighet att revolutionera samhället är de stora framstegen långt in i framtiden.

Självkörande bilar har en enorm potential

Det finns stora möjligheter med självkörande bilar allt från ett minskat behov att ha en egen bil till att kraftigt minska antal olyckor. Men det finns även utmaningar som rättsliga frågor, infrastruktur och tekniska problem. Självkörande bilar måste kunna hantera olika omständigheter på vägarna säkert och effektivt.

Googles företag Waymo är en av de största aktörerna när det kommer till självkörande bilar. Waymo har som syfte att utveckla säker och pålitlig teknik som styr självkörande fordon, men de har fortfarande en lång väg att gå. Deras självkörande bilar har körts tusentals mil i Arizona men är fortfarande i utvecklingsfasen och de har endast tillåtits köra på vissa områden.

Investeringar på tusen miljarder har i stort sett inte lett till några färdiga produkter

Enligt en rapport från företaget Mckinsey har totalt 1000 miljarder kronor investerats i självkörande bilar. Trots dessa investeringar så har tekniken stora utmaningar och enligt experter har de självkörande bilarna fortfarande problem med att göra vänster svängar och att förstå sin omgivning när väderförhållandena inte är helt perfekta.

Anthony Levandowski är en kontroversiell person som räknas som en av pionjärerna bakom självkörande bilar. Han var en av grundarna bakom Waymo men gick senare till Uber vilket ledde till en massiv tvist mellan hans nya och föredetta arbetsgivare gällande immaterialrätt. I dag är han grundare till företaget Pronto som var det första företaget att köra ett självkörande fordon från kust till kust i USA utan mänsklig inblandning.

Levandowski har sagt i en intervju till Bloomberg att branschen har levererat väldigt lite i relation till dessa investeringar och att den samlade lönsamheten hos alla företag som försöker ta fram självkörande bilar är närmast obefintlig, och kommer antagligen vara det under lång tid framöver. Han tror att det finns en jättepotential inom branschen men att vi är väldigt långt ifrån att nå de stora framstegen. Enligt honom är självkörande bilar som vi hoppas på, där vi kan hoppa in i en taxi utan förare som tar oss dit vi vill något som antagligen först kommer att vara möjligt för våra barnbarn.